Spring naar inhoud

Annemarie Jorritsma denkt wijze woorden

25 mei 2011

En dan opeens zie je een foto die een kruising is tussen Wickie de Viking en de Denker van Rodin. Het is echter Annemarie Jorritsma. Ook goed. Het is een paginagrote foto bij een belangwekkend artikel. Helaas kan ik u niet melden waar het artikel exact over ging. Onder de indruk van De Foto heb ik namelijk direct dit beeld vastgelegd in mijn geheugen en iPhone waarna het desbetreffende tijdschrift (VNG magazine) in de papierbak belandde.

Annemarie Jorritsma blikt zuinigjes in de camera. Het schijnt dat ze haar zegeningen telt. Iets met onderhandelingen en het bestuursakkoord met het Rijk. “Meer zat er gewoon niet in”, zegt ze hierover. Vandaar ook die zuinige blik. Bij onderhandelingen waarbij er gewoon niet meer in zit, past geen uitbundige lach. Toch vertellen haar ogen dat ze wel een beetje trots is op het resultaat. Of het dan gaat om het resultaat van de onderhandelingen of het resultaat van de fotoshoot, is minder relevant.

Ze draagt een kostuum, een hevig mannelijke krijtstreep. Beetje formeel, streng ook wel, zeer geschikt voor zware onderhandelingen, maar niet heel erg Annemarie Jorritsma. Vind ik. Niet gehinderd door enige kennis overigens, want echt volgen, doe ik haar niet. Toch lijkt ze me meer het type voor kleurrijke kleding, een wild foezelkraagje en een uitbundige blouse. De hevig mannelijke krijtstreep wordt dan ook opgevrouwelijkt met een kolossale sjaal. De woordspeling kolossjaal ligt voor de hand, maar laat ik achterwege. Nu heb ik ook al geen verstand van sjaals –of shawls zo u wilt – maar dit is een bijzonder groot exemplaar dat alles verbergt. Met een beetje fantasie kun je er een kleurrijke niqaab of wikkelrok van maken, de tafel mee dekken of een kind in dragen. Ik bedoel maar.

Maar het meest opvallende aan de foto is toch de pose, met de hand iets onder kin. Maar ook weer net niet. Zo’n pose is er doorgaans op gericht om indruk te maken, alsof de geportretteerde een rechtstreekse nakomeling is van Rodin of van een willekeurige Griekse filosoof. Of bij gebrek hieraan anderszins voorzien is van intellectuele trekken of wijze interessantigheden. Annemarie heeft echter niet helemaal de hand onder de kin, maar er iets naast; het moet ook niet al te filosofisch worden, dat past niet bij haar goedlachse imago. Het resultaat is een beetje gekunsteld. Wat doet die hand daar naast de kin met de vinger ter hoogte van de verstandskies? Was de vinger nog enkel centimeters richting neus gericht, dan was het een heus Wickie de Viking portret geworden. Dat had me ook wel leuk geleken.

Annemarie Jorritsma in VNG Magazine

5 reacties leave one →
  1. 25 mei 2011 12:07

    Wat leuk om je beschrijving te lezen heb de foto namelijk ook gezien in t VNG blad. Erg leuk om te lezen.

  2. kuifje simon permalink
    25 mei 2011 23:13

    Toen ik nog met die (VNG)club te maken had, was zij er nog niet;
    zo hebt alles z’n voordelen … (al lijkt ik niet op Rodin) … maar wordt alles wel minder ;-))

  3. 27 mei 2011 08:02

    Elke keer als ik haar zie krijg ik kippenvel

  4. 28 mei 2011 12:03

    Heerlijk filosoferend, Rachel. Humor, niet over de top.
    Qua uiterlijk is ze inderdaad een beetje vlees nog vis en daagt ze uit tot de vraag die jij je stelt:
    moet ze nou zo’n krijtstreep of toch een foezelkraagje?!?

  5. 28 mei 2011 16:04

    @Anneke, dank je. Ook leuk om te schrijven overigens
    @Kuifje Simon, deze is bijna filosofisch en nee, ik lijk ook niet op Rodin.
    @Paco, ik zal de foto verkleinen naar een praktisch thumbnailtje, mss dat de klachten vermindert.
    @Ingrid, ik vind haar nochtans een foezelkraagjemevrouw

Plaats een reactie