Skip to content

Bomenmuts

10 november 2012

Ik ben een bomenmuts. Nog net geen lid van de Anonieme Bomenknuffelaars, al zijn daar verschillende redenen voor. Tot een paar dagen geleden wist ik namelijk niet eens dat ik het was. Een bomenmuts.

Het begon met een bewonersbrief van de gemeente: de straat krijgt een grondige opknapbeurt en daarom worden er 67 bomen gekapt. Door die bomen te kappen, kan de gemeente structureel de overlast aanpakken die deze bomen veroorzaken met hun wortelopdruk. Hun vermaledijde wortelopdruk zou ik welhaast willen zeggen. Persoonlijk vind ik het overigens een wat rigoureuze maatregel; zweetvoeten veroorzaken ook overlast, maar amputatie van de voet wordt zelden als serieuze maatregel voorgesteld. En zo kreeg ik langzaam gevoel voor deze bomen met zweetvoeten.  Sinds gisteren helemaal. Zo’n kap namelijk wel iets weg van een executie waarvan iedereen weet dat het eraan zit te komen behalve de persoon in kwestie. Eerst staat zo’n boom daar te staan, zoals hij daar al vele jaren staat. Laat hier en daar eens een blad vallen. Dat doen bomen namelijk in november. Weet niet wat hem te wachten staat. Dan komen er twee mannen in oranje pakken met een motorzaag; ze stoppen even, wachten op oranje kraanwagen. De grijper geeft het laatste zetje, en hop, nog dezelfde minuut klettert de boom op de straat – die daarmee plotsklaps écht opnieuw bestraat moet – en komt er een vrachtwagen die hele stukken boom in één keer afvoert. En dat keer 67.

Er komen overigens nieuwe bomen voor terug: 47 in totaal. Zonder zweetvoeten. Tot die tijd is onze straat gewoon lelijk. Heel Erg Lelijk. Wel een stuk lichter. Maar verder bijna net zo lelijk als de Reeshof waar we ooit woonden.  En het was juist het groen-in-de-wijk waar we voor vielen. Nu is het groen in de wijk gisteren voor mijn neus gevallen. En heb ik me gerealiseerd dat ik dus een bomenmuts ben. Geen bomenknuffelaar. Mocht ik trekjes gaan vertonen van iemand die zich bij voorkeur met een ketting van de gamma aan een willekeurige boom met zweetvoeten vastketent, wilt u mij dan tijdig waarschuwen?  Dank u.

Afbeelding

Afbeelding

4 reacties leave one →
  1. 10 november 2012 01:25

    ik denk dat je maar een heel klein probleempje hebt, omdat de natuur dit vanzelf oplost. Een boom groeit in Nederland tamelijk langzaam en daarom ontstaat het probleem van bomenmuts tot kettinggearresteerde. In een land waar de bomen drie keer sneller groeien ben je een normale natuurfreak

  2. 10 november 2012 10:05

    Zonde.

  3. 10 november 2012 11:10

    Keep up the good work!

  4. 10 november 2012 15:24

    Maar goed dat ze de lantaarnpalen niet omgezaagd hebben; dan was je een donkere muts ;-)))

Geef een reactie

