Skip to content

Buis en Haard II: Kleedje

7 juni 2012

Ruim twee maanden geleden schreef ik ook al over de – meesterlijke – rubriek ‘Buis & Haard’ en nu ga ik dat weer doen. Als dat maar goed gaat, denkt u misschien.  Misschien zou ik wel iedere week over ‘Buis & Haard’  kunnen schrijven. Omdat er iedere week weer een briljante foto in staat van weer een stel voor wie ‘vooral het Achtuurjournaal heilig is’ en waar ‘vanzelfsprekend het NRC gelezen wordt’.

Nu wil ik mijn vorige bijdrage natuurlijk niet herhalen, maar ik baal stiekem nog steeds vreselijk dat ik de Buis & Haard met daarin Sander van de Pavert, zijn bad en zijn wc-borstel niet meer heb teruggevonden. Jammerlijk tussen de reclamekrantjes verdwenen in het papierkratje dat zo trouw iedere veertien dagen door mijn geliefde gemeentelijke mannen van de milieustraat wordt opgehaald.

In Varagids 23 maken we kennis met John Lanting en Jenneke van der Heiden. Ze zitten naast elkaar in olijk zwart. John doet wat hij moet doen: hij lacht als een theater. Toch vindt hij zichzelf geen lolbroek.  Integendeel. Hij moet 100% geloven in wat hij speelt. En John wil graag gezichten zien, échte gezichten. Echtgenote Jenneke: “Het gaat bij jou nog altijd over de gezichtsuitdrukking.” Ik kijk nog een keer naar de lach die bijna de foto uitgalmt en ben jaloers op het gevoel van humor van de fotograaf. Wat zou hij in godesnaam gezegd hebben dat John zo doet bulderen en Jenneke zo gezellig doet meelachen? Waarom staat er eigenlijk een azalea op tafel? Nu heb ik niet heel veel verstand van planten, maar zoiets heb ik in mijn tuin en daar hangt een kaartje ‘azalea’ aan. Is natuurlijk helemaal prima hoor, zo’n plant op een schoteltje op tafel, maar je vraagt je toch even af of ze vergeten zijn een bosje bloemen te halen bij de plaatselijke bloemerette. Ik in ieder geval wel. Iets in de kleur van het vloerkleed bijvoorbeeld.

Maar eerlijk gezegd schrijf ik de volgorde nu helemaal verkeerd: als eerste viel mijn oog namelijk op de voetdimmer van de vloerlamp. Als je zo’n lamp wilt kopen, laten ze op het plaatje meestal alleen de lamp zelf zien, en dan blijkt er bij thuiskomst nog een doosje met zo’n lelijke dimmer in de verpakking te zitten. Zo’n akelig ding dat je net niet uit het zicht krijgt weggewerkt. Echt uit het zicht kan ook weer niet, want je moet er ook nog een beetje eenvoudig bij kunnen, anders valt er weinig te dimmen. Het effect zie je rechtsonder op de foto. Mooie uitsnede overigens, zo met een klein stukje lamp in dezelfde lijn als de lichtschakelaars en de thermostaat. Het groen van de bovenkant van de thermostaat komt mooi terug in het grote schilderij en de vaas rechtsonder in de kast. Subtiel.

Dan het kleedje. John zit op een kleedje. Jenneke niet. De vraag is: waarom? Het kleedje verbindt de blauwe stoel met het jasje van John, maar nogmaals: waarom zit hij op een kleedje? Heeft de kat op de bank gekotst, nét die dag dat de fotograaf kwam? Ja, dan zou ik ook op een kleedje willen zitten. Zeker als den bank nog niet is opgedroogd. Was het dat laatste glaasje port dat ze gisteravond toch niet meer hadden moeten drinken? Krijg je er natuurlijk nooit meer uit, zo’n vlek. Ook in dat geval is een kleedje praktisch. Waarschijnlijk is het zo’n deken om als het koud is helemaal onder te verdwijnen. Zak chips erbij en Koefnoen kijken. Of André van Duin. Maar dat mocht niet van de fotograaf, onder de deken kruipen. Dus is John er maar op gaan zitten. Toch een beetje jammer.

6 reacties leave one →
  1. 7 juni 2012 22:40

    Leuk om te lezen Rachel alleen blijf ik me nu wel afvragen hoe t met dat kleedje zit:)

  2. 7 juni 2012 23:52

    Annee… ik heb óók zo’n kleedje! Nou, zeg maar kleed. Maar weer niet zo’n vrouw.
    Of tapijt. En ook geen kat. En ik heet geen John. Maar zit wel op zo’n kleed, en kruip
    er des winters als het vriescht lekker onder. Nee, ik kijk geen Koefnoen of André.
    Ik lees een boek. Een Boek! Maar wel weer op een e-reader. Je moet wél met
    je tijd meegaan, toch? .

  3. 8 juni 2012 09:34

    prachtige rubriek, huis en haard
    mensen kijken voor de tv

  4. 8 juni 2012 10:01

    Ha Rachel, goed je weer te lezen. “Hij lacht als een theater ” ;-))))) goeie vondst. !!

  5. 8 juni 2012 10:02

    @anneke, ik heb geen idee hoe het (met het) kleedje zit; onder het kleedje had vast ook een mooie foto opgeleverd. Clemens Rikken maakt mooie foto’s.
    @letterzetter, ik heb geen kleedje, kijk in tegengestelling tot John geen Koefnoen of André, en als ik een boek lees, dan bestaat mijn boek uit een omslag met een aantal gelijmde of gebonden katernen. Oei.
    @hennie, mooi inderdaad, vooral omdat de meeste mensen niet in een showroom wonen. Dat zou saai zijn.

  6. 8 juni 2012 10:23

    @simon. Merci, ik doe mijn best!

Geef een reactie

