Spring naar inhoud

Wetensnapper

17 maart 2010

Wetensnapper. De term is niet van mij, maar van mijn dochter. Ze was denk ik een jaar of vier, misschien vijf. Iemand die ergens heel erg veel verstand van had, dat was een wetensnapper, vond ze. Simpel. Het gaat niet alleen om het weten, maar ook om het snappen.  Zodat je er iets mee kunt.  Ik vond dat toen al erg mooi en erg waar, iets om te onthouden voor later. Nu bijvoorbeeld.

Sinds een jaar of twee studeer ik weer. Graag studeer ik dit jaar ook af. Want studeren is goed, maar afstuderen is beter. Schrijfwerk lijkt steeds meer een synoniem geworden voor ‘theoretisch kader’ en mijn eerdere weblog is verdwenen onder een dikke laag virtueel stof en digitaal spinrag.

Als scriptieproducerend subject schrijf en lees ik veel. Het is me de afgelopen twee jaar iedere drie maanden weer gelukt om té veel interessant spul te verzamelen en zo ligt de studeerkamer iedere keer weer te vol met literatuur, interessante artikelen, verhalen, readers, rapporten en andere verantwoorde letters. Na een week of twee wordt meneer Schrijft doorgaans wat mopperig  dat de werkkamer (da’s namelijk dezelfde kamer) continu een zooi is; bezet en bezaaid met papier. Tja, iedere keer opruimen en transformeren in nette stapeltjes, is ook zo wat.  Daar gaat ontzettend veel tijd in zitten die ik ook aan leukere dingen kan besteden. Bovendien heb ik diezelfde zooi de dag erna toch weer nodig. Juist ja. Na drie mopperdagen besluit ik iedere keer opnieuw om toch maar met de laptop en stapel boeken ergens anders te gaan zitten in de hoop dat meneer Schrijft spontaan bedenkt dat hij dan ‘eindelijk aan de slag kan met het netwerk’.

Anderhalve week geleden was mijn eerste kennismaking met de man die mij en negen anderen moet klaarstomen richting het wetenschappelijk verantwoorde onderzoek waarmee we onze MCC-opleiding  gaan afronden. Objectief, zakelijk, neutraal, onafhankelijk en vooral… waarderingsvrij worden wij overspoeld met conceptuele modellen, technische ontwerpen – globaal dan wel specifiek –  en onderzoeksvariabelen. Er is heel veel wat we niet meer mogen, ook al hebben we er de afgelopen twee jaar dankbaar gebruik van gemaakt.  Zo mogen we geen humoristische aansprekende, titels gebruiken. Ook woordspelingen zijn uit den boze. Dat wordt moeilijk. Wij leren van hem in de scriptie nooit het woord ‘ik’ te gebruiken, maar het zakelijk te houden: ‘onderhavige scriptie gaat uit van..’. Het is lang geleden dat ik het woord onderhavig gebruikt heb, dus voor de zekerheid schrijf ik het op. De toegevoegde waarde van deze lessen is dus enorm en hetzelfde geldt voor mijn verwarring.  Vrijdag mag ik mijn eerste globale, ruwe schets van mijn onderzoeksopzet presenteren. Ik hoop dat het wetensnappelijk verantwoord is…

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: