Skip to content

Echolood 5: Is het echt zo koud in Nederland? (maart 1947)

29 september 2008
tags:

  Inderdaad, de vader van Rachel schreef ook. In 1947 al. Het zit dus gewoon in de genen. In dat jaar vertrekt mijn vader naar Nederland, op het évacuéschip M.S. Boissevain. Tijdens deze reis kijkt mijn 22-jarige vader vooruit naar Nederland (dat hij eigenlijk nauwelijks kent) en kijkt hij terug naar het Indië waarin hij is opgegroeid. In aflevering 5 vaart het schip ter hoogte van het Nauw van Aden.


  DISLOCATIE-BERICHT De positie van M.S. Boissevain van hedenochtend is 12º 12′ Noorderbreedte en 50 º 17′ Oosterlengte. Het schip zal zich morgenochtend om 7,00 uur dwars voor Perim bevinden, we passeren dan Bab-el-Mandeb.

Een enthousiast passagier zond ons het volgende stukje: Als je jaren lang het kampleven hebt meegemaakt en vervolgens in Batavia hebt moeten scharrelen om de ingredienten voor een dagelijksche maaltijd te bemachtigen én als je dan een ‘reisje’ maakt op de Boissevain, kan het niet anders of een gevoel van waardeering en dank moet bij je opkomen voor de buitengewoon goede verzorging van de maaltijden. In tien dagen tijds kwam ik 3 kilo aan en ik hoorde dergelijke getallen van vele anderen! Daarom een woord van dank aan hen, die belast zijn met de verzorging der maaltijden!            

Een dankbare passagier


DEKENS
Indien een patiënt in het hospitaal opgenomen moet worden, moet hij zijn dekens (d.w.z. die hij in het ruim voor hem heeft toegewezen gekregen) bij den ruimcommandant inleveren. Dit geldt voor alle ruimen. (opdat zij geen pootjes krijgen, red.).

Weerbericht
Hoewel het in de nacht van zondag op maandag weer strenge vorst was in Nederland, had het zondagochtend even gedooid (red. wie helpt ons mee duimen…). Wij zijn voornemens een sweepstake te organiseeren waarin passagiers gissingen kunnen doen naar het aantal graden vorst dat het bij aankomst in Nederland zal vriezen.

DIEFSTAL
Er wordt helaas gestolen aan boord. Zoo zijn in de damesruimen al enkele gevallen bekend. Zelfs hoofdkussens en dekens schijnen niet veilig te zijn. Er is sprake van dat er dameswachten ingesteld zullen worden om aan deze praktijken paal en perk te stellen. Een correct gedrag aan boord van een ieder, behoort niet tot zijn voordeel te spreken, maar is dwingende noodzaak!

Repatrieeringsnieuws In het belang van een vlotte gang van zaken bij ontscheeping heeft het publiek geen toegang tot het ontvangstterrein. Ook worden particuliere auto´s en taxi´s niet op het terrein toegelaten. Wij geven u in overweging geen afspraken te maken met uw familieleden of vrienden in Nederland. U wordt allen door de zorgen van de Repatrieeringsdienst met taxi´s of autobussen naar uw adres in Nederland gebracht.

INDISCH NIEUWS
Volgens de leger Voorlichtings Dienst was het incident op het station Krandji, waar journalisten hun bagage moesten laten controleren, toe te schrijven aan geïrriteerde stemming van weerskanten. De Republikeinse autoriteiten aanvaarden de demarcatielijn met uitzondering van een klein gedeelte.


Het Echolood is de naam van de krant die werd uitgegeven aan boord van M.S. Boissevain, een schip dat in maart 1947 gevuld met évacués, onderweg was van Batavia naar Nederland. Mijn 22-jarige vader was er algemeen redacteur. Het Echolood bevatte ‘officieele mededeelingen, redactioneele stukken, nieuwsberichten, Welfare-programmas en diversen. Deze vijfde bijdrage is samengesteld uit de edities van 11-13 -maart.

Deel 1 van het Echolood: Welkom bij het Echolood
Deel 2 van het Echolood: Onderweg naar Sabang
Deel 3 van het Echolood: wat eraan vooraf ging: een zoon vindt zijn vader (augustus 1945)
Deel 4 van het Echolood: 2000 évacués op een schip voor 154 passagiers

Advertenties
10 reacties leave one →
  1. Islomania permalink
    29 september 2008 22:36

    Geboeid gelezen.
    Was zelf kind van emigranten.

  2. Rene Scheffer permalink
    29 september 2008 22:57

    De vorige ook net pas gelezen.
    Interessante serie. Kan me voorstellen dat je het publiceert, geeft mooi tijdsbeeld (toen ook al diefstal) en ook eerbetoon aan je pa.

  3. Luke permalink
    29 september 2008 23:03

    Waren op weg van Hollandia naar Semarang. Net 2 jaar oud.
    Iets van wat je schrijft ken ik uit de verhalen van de repatriëring die wij drie jaar zouden meemaken.
    groet Luuk

  4. Helena permalink
    30 september 2008 13:45

    Ik volg dit ook met interesse, (had enkele eerdere stukjes gelezen). Mijn moeder is met haar familie met de Tegelberg naar Holland gevaren. En later met de Willem Ruys van NL weer naar Indië. Tenslotte met de ms Celebes, vrachtschip, weer terug naar Holland (voor altijd ditmaal).
    Dank voor je reacties bij mij!

  5. rachel schrijft permalink
    30 september 2008 20:24

    Islomania: u maakt mij nieuwsgierig.
    René, ja tijdsbeeld en eerbetoon. En nieuwsgierigheid naar mijn vader als jonge man (opgegroeid in een wereld die ik niet ken en die ook niet meer bestaat).
    Luuk, dank voor de reactie en herkenning.
    Helena, mijn vader ging nog hetzelfde jaar weer terug naar Indië om in 1951 (met de Indrapoera) definitief naar Nederland te komen.

  6. pacopainter permalink
    1 oktober 2008 09:45

    Zeer geboeid gelezen

  7. Wondelgijn permalink
    8 juni 2012 12:56

    Grappig, mijn moeder is in ’54 met de boot naar Nederland gekomen. Uit Indonesië inderdaad… Nog meer overeenkomsten dus! *grijns*

    • 8 juni 2012 15:41

      Idd grappig al die overeenkomsten! Ik zal nog ‘ns op zoek gaan naar een Echolood, de serie is wel heel abrupt gestopt, alweer 4 jaar geleden (nou ja 3,5).

  8. Robert ten Harmsen permalink
    11 augustus 2013 13:48

    Mijn tante en mijn neefje (van toen 9 jaar) kwamen op dit schip terug naar Nederland na jaren in het jappenkamp te hebben gezeten. Mevrouw L van Laer met zoon Arnaud
    Haar man was gevangen door je jappanners en heeft de oorlog niet overleefd.
    Bestaan er geen passagiers lijsten uit die tijd??

Trackbacks

  1. Echolood 6: we varen richting Suez (maart 1947) « Rachel Schrijft

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: