Spring naar inhoud

Zure bommen in Afghanistan

8 maart 2008

fotoMisschien ligt het aan mij, maar ik wil het toch even vragen hier (en ja, het is een suggestieve vraag): Wie vindt de ‘zwangere vrouwen van Ohra’-reclame wél leuk? Wie moet er wél lachen om de aldoor plassende en chocolade etende dames bij de ‘Uitfpufstand’?

Ohra neemt zwangere vrouwen erg serieus, zoals blijkt uit hun persbericht. Even een citaatje: "Honderden zwangere vrouwen konden de verleiding van een zure bom en de chocolade niet weerstaan. Halverwege de eerste middag kreeg OHRA de nieuwe voorraden nauwelijks meer aangevoerd. Ook vielen de loungebanken en de hoofdmassages tussen het wandelen door enorm in de smaak."

Tja, deze bijdrage kan nog verschillende kanten op gaan, maar ik vermoed een zure. Ik zou het bijvoorbeeld kunnen hebben over de wetmatige dombo-principes van de reclame: een man met een witte jas is een dokter en een zwangere vrouw is een muts en bovenal handelingsonbekwaam. Een slordige vijftig jaar geleden was dit overigens echt zo. Door te trouwen gaf je als vrouw je handelingsbekwaamheid op. Klaar. Gelukkig is er veel veranderd hier. Ondanks de stompzinnigheid van de Ohra-reclame is zwangerschap over het algemeen ‘leuk’ in Nederland. Ja, we maken er een echt feestje van met uitpufstands en blije dozen. Hier wel.

In Afghanistan ligt dat iets genuanceerder. Daar sterft iedere 27 minuten een zwangere vrouw door complicaties die te maken hebben met haar zwangerschap en bevalling. Eén op de acht vrouwen gaat dus gewoon dood aan zwanger zijn. Door de ‘gebruikelijke oorzaken’ zoals ondervoeding en besmettelijke ziektes. De medicijnen die wij bij het Kruidvat halen, hebben zij niet. Zij hebben zo hun eigen kruidvat. Dan zijn er nog de vrouwen die tijdens de bevalling sterven, door een gebrek aan medische zorg. Die is er namelijk meestal niet. Bijna alle vrouwen bevallen thuis. Er zijn maar weinig kraamklinieken, en nauwelijks opgeleide vroedvrouwen. Dat is overigens niet heel erg verbazingwekkend in een land waar meisjes tot voor kort niet naar school mochten en waar vrouwen niet mochten werken.

En wanneer moeder het niet overleeft, dan geldt meestal hetzelfde voor haar kind. Drie van de vier kinderen van wie de moeder overlijdt bij de bevalling sterft in het eerste jaar. Het is sowieso niet erg gezond om kind te zijn in Afghanistan: volgens schattingen van Unicef stierven in 2006 dagelijks 900 kinderen onder de vijf jaar. Ik heb nog even nagekeken of dit niet een typfout was, maar dat is niet zo. Helaas. Ik wil niet eens uitrekenen hoeveel dit is voor heel 2006. Welke grote stad, bevolkt met baby’s, peuters en kleuters moeten we daarvoor wegvagen?

Ik kijk nog eens naar het persbericht van Ohra. Chocolade, hoofdmassage, win het gewicht van je baby in goud. En de vrouwen in Afghanistan, wanneer krijgen zij een ‘uitpufstand’? Zijn de bommen de afgelopen jaren voor hen niet al zuur genoeg geweest?

foto: Unicef.

19 reacties leave one →
  1. elsje dijkstra permalink
    8 maart 2008 01:31

    Juist!

  2. Linde permalink
    8 maart 2008 10:45

    Ik ken die reclame niet, maar wat je erover schrijft geeft me wel een beeld, wat een ongelijkheid.
    Er zijn meer foute reclames merkte ik van de week

  3. Aad Verbaast permalink
    8 maart 2008 11:07

    Goed verhaal! Knappe verbindingen!
    Elke bom is een zure bom.Reactie is geredigeerd

  4. marsjan permalink
    8 maart 2008 11:21

    Over zwangerschap in Nederland kan ik je genoeg vertellen… ik werk er zelf in en het valt me op dat elke zwangere dame tegenwoordig vindt dat ze ‘gewoon’ recht heeft op een gezond kind. Ik bedoel: ze eisen het bijna! De maakbare wereld en dat roept die Ohra-reklame ook bij me op…. Ik vind je stuk erg goed. Dit moeten ze eigenlijk bij mij op de leestafel tussen de tijdschriften leggen!! Liefs en groet Marjan.

  5. Bart permalink
    8 maart 2008 12:55

    Goede bijdrage, Rachel, indrukwekkend…
    Aanbevolen!

  6. Annelies permalink
    8 maart 2008 13:11

    Inderdaad, en al die andere landen waar vrouwen moeite hebben om te overleven – wij zijn zo vreselijk verwend, dat mag ook wel eens gezegd worden !
    Goed stuk Rachel, dik aanbevolen !

  7. Gala permalink
    8 maart 2008 16:02

    goed blog en ik schrik me helemaal te pletter van die kindersterfte en nu met die dreigende hongersnood zal het aantal vrees ik, toenemen

  8. Zoë permalink
    8 maart 2008 21:43

    die reclame vind ik niet leuk. Dom en irritant is ie.
    Wij kregen een tijd geleden http://www.volkskrantblog.nl/bericht/180443 van een patiënt. Het is misschien een druppel op een gloeiende plaat, maar alle klein beetjes helpen. Ook in Afghanistan. Aanbevolen!

  9. Morgaine permalink
    8 maart 2008 22:34

    Precies! Ohra reclame nog niet gezien..
    Chapeau, dit is een topbijdrage.

  10. rachel permalink
    8 maart 2008 23:15

    Dank iedereen, het raakt me en ik hoop dat meer mensen het lezen en er – al is het maar even – over nadenken.
    Aad, de verbindingen kwam eigenlijk als vanzelf tot stand. Was niet vooraf zo bedacht ofzo.
    Marsjan, dank je. Ik vind het prima als je mijn stuk print en op de leestafel legt.
    Gala, dat had ik nou ook. We praten over één land en één jaar.
    Zoë, dank voor de link, die is hier op zijn plek.
    Morgaine, Linde, Ohra is zo trots op zijn campagne dat ze ‘m op youtube hebben gezet. inclusief ‘making of’ met trotse directeur en marketing manager. brrrr, eng.

  11. Eline permalink
    9 maart 2008 02:00

    Goed gezegd en geobserveerd en verbonden.
    Ik erger me suf aan dat rare toontje dat zwangere vrouwen en net-moeder-geworden-vrouwen blijkbaar dient te omgeven.
    Ik vind het trouwens elke keer weer leuk, die leuke foto van Broza op jouw blog aan te treffen. Zoiets als een kennis aantreffen op een verjaarspartijtje, maar dan anders 🙂

  12. annet permalink
    9 maart 2008 11:40

    Ik heb een hekel aan álle reclame’s…..

  13. Anne d'Ore permalink
    9 maart 2008 15:36

    omdat ik maar 1 keer een aanbeveling kan geven:
    *****

  14. Helena permalink
    9 maart 2008 20:05

    Goed gezegd!
    Toevallig was ik ook al zoiets aan het lezen over Afghanistan in het kader van de negen Millenniumdoelen. Ik kende deze cijfers niet maar weet wel dat het in Afghanistan erg hoog is.Reactie is geredigeerd

  15. koen permalink
    10 maart 2008 06:36

    ..goede uiteenzetting en analyse Rachel! Ik erger me kapot aan die Ohra commercial! het is zo onecht en comercieel natuurlijk, je zet het goed neer tegenover de situatie in een land waar het niet zo goed is geregeld als hier.
    Hier slaat men op een verkeerde maner sons door , deze keer vooral bij Ohra. Ik heb niets tegen goede begeleiding voor zwangere vrouwen en hun partner, het is heel belangrijk zeg ik als orthopedagoog! Ineens is er een kindje en dan??, ik heb zoveel naïviteit meegemaakt als orthopedagoog.., dus goede voorlichting in Nederland prima, maar dan niet op de ohra manier..niet commercieel maken, het is een unieke gebeurtenis waar de commercie op moet zouten!
    en het contrast..pff het is een harde realiteit. Mijn beste vriend is Ethiopiër en zijn moeder was 50 toen hij was geboren.., ik heb veel meegekregen via hem hoe het in ontwikkelingslanden gaat, soms bevallingen onder een boom! echt!Als ohra nu daar eens geld naar toe stuurde, of aandacht aan gaf en hoe het in nederland zou gaan, dat zou een goede commercial zijn!!! juist ook voor Ohra! Mar nee daar valt niks te halen…denkt kortzichtige Ohra, en helaas ook voor soms kortzichtige mensen.
    Ik zit wel eens met een dillemma om over dit soort onderwerpen ook een blog te beginnen, het is mijn oorspronkelijke vak..
    Een Goede Groet van KoenReactie is geredigeerd

  16. Solvejg permalink
    10 maart 2008 12:07

    Gelezen Rachel!! Heel goed, bedankt!

  17. Peter Louter permalink
    10 maart 2008 12:44

    ‘Zure bommen’ krijgen ze van twee kanten.
    Wellicht dat Afghanistan uitverkozen zou moeten worden door de internationale gemeenschap als target voor het bestrijden van sterfte bij kinderen en kraamvrouwen.
    Dat is misschien effectiever dan wat er nu geprobeerd wordt.

  18. vroems permalink
    10 maart 2008 21:03

    Ja dat gewauwel, maar blijkbaar verkoopt het.
    Geleuter over zwangere vrouwen, luxe vis uit blik voor de kat, als je de hond niet twee maal per dag zijn tanden poetst deug je straks niet meer, iedere auto een airco, je kunt echt niet zonder, debiele tv waar we belasting voor moeten betalen.
    We hebben het hier ook niet makkelijk.
    Bizarre wereld.

  19. Luke permalink
    11 maart 2008 19:03

    Gelukkig ken ik die reclame niet. Kijk ik dan zo weinig TV, zal wel.
    groet Luuk

Geef een reactie op Peter Louter Reactie annuleren