Skip to content

Hoer

21 november 2007

foto  "Hoer!" roept een blonde krullenbol van een jaar of achttien tegen een meisje van ongeveer dezelfde leeftijd. Haar vergrijp? Het verkeerslicht springt op groen en bij het wegrijden raakt ze per ongeluk zijn voorwiel. En "Hoer!" is zijn logische reactie. Lachend fietst ze weg, haar blonde haren wapperend in de wind.  Kennelijk is ‘hoer’ een gewoon woord geworden. Geen scheldwoord, maar gewoon een woord waarmee je je ongenoegen kenbaar maakt. Vanzelfsprekend zegt het niets over de manier waarop je naar vrouwen kijkt, hoe je hen ziet. Nee hoor, ´hoer´ betekent niets. Kennelijk.

Ik snap daar dus geen donder van. Het gemak waarmee je een meisje of vrouw voor hoer uitmaakt, of – wanneer je je tot een jongen richt – je moeder c.q. je zus is een hoer. In het laatste geval is overigens geen sprake van een informatieve boodschap in de trant van ‘je zus is ICT-beheerder’ of duidt het op de uitoefening van een bepaald beroep waar in sommige gevallen misschien ook nog bewust voor gekozen is. Nee, het woord is gericht op het vernederen van vrouwen.

Het gekke is, dat het me normaal gesproken misschien niet eens zo heel erg was opgevallen, dat voorval bij het een Haags verkeerslicht. Maar nu had ik net gelezen over het negentienjarige ‘meisje van Qatif’ dat eerst onder valse voorwendselen naar een afgelegen plek werd gelokt en daar vervolgens door zeven mannen verkracht is. Voor straf krijgt ze een half jaar celstraf en tweehonderd zweepslagen. De eerste honderd omdat ze in een auto zat met een man die niet haar echtgenoot was, de tweede honderd omdat ze haar verhaal in de media had gebracht. Want als een vrouw alleen is met een man die niet haar man is of familie, wordt dat in Saoedi-Arabië beschouwd als een misdaad. En om aan te tonen dat je verkracht bent, heb je vier mannelijke getuigen nodig en hoewel er mannen genoeg aanwezig waren, het waren geen getuigen. Aan daders heb je niets.

Maar het kan erger. Als je namelijk als getrouwde vrouw verkracht wordt, dan heb je overspel gepleegd. En op overspel staat een andere straf: dood door steniging. In Iran is steniging ook de straf voor prostitutie. En dan ben ik weer terug bij het eerste woord: "hoer" en het blonde meisje in Den Haag. Waarom zie ik nu een verband tussen een cultuur waarin meisjes geen rechten hebben en zichzelf van top tot teen hebben te bedekken en een cultuur waarin meisjes met ‘pornstar’ op hun shirt rondlopen en zich op sms aanmelden als ‘sletje93′?

Hoe ziet het eigenlijk met de verhouding tussen mannen en vrouwen of tussen jongetjes en meisjes? Het geeft te denken over de normen en waarden van zowel Blonde Krullenbol als Wapperende Haren. Kennelijk is er een voedingsbodem waarin je een meisje gewoon voor ‘hoer’ uitscheldt. Hoezo gelijke verhoudingen? Waar?

Het afgebeelde rompertje is verkrijgbaar voor baby’s vanaf 6 tot 18 maanden

Advertenties
33 reacties leave one →
  1. 21 november 2007 21:12

    Ik word er ook helemaal triest van. Bah. En wat me ook stoorde was dat het verhaal over het Saoedische meisje aanvankelijk slechts een piepklein berichtje in de krant was, dat je bijna over het hoofd zag.

  2. Blauw Oog permalink
    21 november 2007 21:15

    Je constateert het zelf al: ‘hoer’ betekent niks meer. Alleen ‘stom wijf’. Of ‘stomme trut’, zouden ze misschien in de jaren vijftig hebben gezegd. Terwijl een trut volgens de eerse betekenis in mijn woordenboek een ‘vrouwelijk schaamdeel’ is. Wist jij dat? Ik niet.
    Kortom, ‘hoer’ heeft net als ‘trut’ zijn eigenlijke betekenis verloren en is nu gewoon een scheldwoord voor vrouwen. Zoals lul de behanger dat voor een man is.
    Heeft niets met vrouwonvriendelijkheid te maken dus, des te meer met taalverandering.Reactie is geredigeerd

  3. ijskastmoeder permalink
    21 november 2007 22:03

    Laten we gewoon dapper het goede voorbeeld blijven geven, hopen dat de druppel de steen uitholt.

  4. rachel schrijft permalink
    21 november 2007 22:37

    Blauw Oog, ja ik kende de oorspronkelijke betekenis van trut.
    Op basis van jouw conclusie, is ‘je moeder is een hoer’ geen grotere belediging dan ‘je bent een lul de behanger’. Zo denkt niet iedereen erover.
    Taalverandering staat nooit op zichzelf, daar hoort een klimaat bij waarin deze taalverandering kan gedijen. Een klimaat waarin er een markt is voor pornstar-babyrompertjes en waarin 14-jarige meisjes zichzelf presenteren als ‘sletje93’.

  5. Rene Scheffer permalink
    21 november 2007 23:17

    Ik ga me steeds meer een meneer Harmsen voelen. Tis erg allemaal. Het beste zou dat er weer een klimaat ontstaat dat mensen op straat anderen aanspreken

  6. Knispel permalink
    21 november 2007 23:21

    Tja, voor een aantal mensen van de jongere generatie mag hoer een "normale" uitdrukking geworden zijn, zonder directe link naar het beroep, maar voor mij niet. Maar slet zou ik ook nog altijd als scheldwoord ervaren, terwijl sommige dames die een stuk jonger zijn dan ik, zichzelf soms slet of snol noemen. Tja…

  7. rachel schrijft permalink
    21 november 2007 23:40

    Rene, Ik voel hier een kloof gapen, wtf is meneer Harmsen?
    Knispel, mee eens. Ik vraag me alleen af wat dat met de meisjes die zich zo noemen doet (en de jongetjes in hun omgeving).

  8. xpaulx permalink
    22 november 2007 02:31

    rachel schrijft / 21-11-2007 23:40
    Rene, Ik voel hier een kloof gapen, wtf is meneer Harmsen?
    wtf…..what the fuck?
    over taalverandering gesproken…

  9. easywriter permalink
    22 november 2007 06:33

    ook ik vind het treurig, de verheerlijking van de betaalde seks: het meisje dat de contest wint door zich zo hoerig mogelijk te gedragen, de jongen die status heeft door de ‘pimp’ uit te hangen. Is ‘hoer’ nog een scheldwoord (in mijn stad overigens onveranderlijk ‘kankerhoer’), pimpen is een woord geworden met zeer positieve lading."De taal is gansch het volk", zei Prudens van Duyse al.Reactie is geredigeerd

  10. Ien permalink
    22 november 2007 07:58

    Onbegrijpelijk ja, ik kan er met mijn verstand niet bij. Zijn die rompertjes echt te koop??? En er zijn dus ook moeders die zoiets kopen voor hun kind? Onbegrijpelijk.
    Groet,
    Ien

  11. rachel schrijft permalink
    22 november 2007 09:15

    xpaulx, taalverandering gaat ook niet volledig aan mij voorbij. Hij/zij die zonder zonde is, werpe (eigenaardig gezegde bij een stuk als dit btw)
    Easy, treurig is wel het juiste woord.
    Ien, ja, ze zijn echt te koop, dus er is kennelijk een markt voor. Kennelijk zijn er moeders en/of vaders die dit leuk vinden voor hun dochter..

  12. Solvejg permalink
    22 november 2007 09:46

    Helemaal sprakeloos word ik ervan. En weet je, ik vraag me ook af of het seksebepaald is, die taalverandering… (zoals je zelf ook al constateert in je antwoord aan Blauw Oog)

  13. annet permalink
    22 november 2007 11:13

    Horige is het eigenlijk:)
    Alles gaat voorbij ook dit
    Het leven is een incident
    mèt grenzen natuurlijk

  14. marsjan permalink
    22 november 2007 11:38

    Laatst was ik wat in mijn hoektuin aan het ‘harken’ rennen er jongetjes van een jaar of 8 voorbij. Ze waren ruzie aan het maken met meisjes van een jaar of 6. Ik hoor een lieflijk blond ventje roepen naar die grietjes: ‘lik mijn aars’. Ik dacht eerst nog dat er iets in zn laars zat maar toen riep hij weer hard: ‘lik mijn aars’. Ik heb heel de middag lopen stuiteren van verbazing en ongeloof!!! Te triest.

  15. asdale permalink
    22 november 2007 12:10

    Gruwel! het gemak waarmee al dit soort dingen maar gebezigd én geaccepteerd word.Die babyrompertjes vind ik echt stuitend! Zoiets kóóp je toch niet voor je kind!
    Het is niet alleen vrouwonvriendelijk, het is mensonvriendelijk!

  16. Knispel permalink
    22 november 2007 14:00

    Overpeinzing, het is niet zonder meer treurig, maar eerder een voor ons, "ouwetjes", kennelijk wat moeilijk te verteren taalverandering. Mijn ouders bijvoorbeeld vinden "kont" nog schuttingtaal, mijn grootmoeders hebben het zelfs nog nooit (in mijn bijzijn) in de mond genomen. Voor ons is kont een tamelijk normaal woord en mijn kinderen moeten hevig lachen om de voor mijn ouders normale aanduiding "bibs".
    En welk kind heeft het nu nog over "drukken"? Mijn kinderen moeten gewoon poepen, dat heb ik ze ook gewoon zelf geleerd.
    Ik denk echt dat zowel degene die "hoer" roept, als degene die het naar d’r hoofd krijgt, de link met het seksuele helemaal niet legt. Zoals Blauw Oog al terecht constateert, hebben veel mensen bij trut en lul ook allang de associatie met seks niet meer. Veel mensen kennen die betekenis van trut al niet eens meer en noemen hun auto liefkozend "huppeltrutje". Tja. Dan zal ik toch wel een conservatieve … eh… mensch zijn 🙂 Maar als ik voor mijn kroost een dergelijk rompertje cadeau had gekregen, had ik het toch vriendelijk weer meegegeven met de gulle gever. Dan maar een ouderwets mensch.Reactie is geredigeerd

  17. jeg synes permalink
    22 november 2007 17:52

    de enige conclusie die ik kan trekken over deze taalverruwing is dat er in zowel de taal als in de verhoudingen vn mens naar mens, van vrouw naar man en man naar vrouw totaal geen respect meer is….kennelijk kan men alles tegen elkaar zeggen…het antwoord is een smile….wat ligt daar onder die smile?
    ANGST!!!! Waarom angst? Bang om te reageren, bang voor ruzie…..het is een tendens die ik overal om me heen zie…in NL, in DK en andere landen evenzo….
    in het deens heb je daar een schitterend woord voor "konfliktsky"…conflicten willen vermijden betekent het…
    en hele jonge grietjes begrijpen er in hun naïviteit, of ook gewoon domheid, al helemaal niets van….die zien dat soort woorden als een geuzennaam….. en te weinig mensen wijzen hen daarop…
    Taalverandering treedt uiteraard altijd op,ik wordt er bijna dagelijks mee geconfronteerd bij vertaalwerkzaamheden of andere bezigheden mbt taal. Maar er blijven altijd grenzen mbt beschaving en dat heeft niets te maken met conservatief zijn of iets dergelijks…
    Het is vooral de huidige cultuur die dit soort dingen genereert.zie de music clips…dat is vaak je reinste porno…
    dus: niet er mee eens, dan je mond open doen…
    jeggroet

  18. koen -drijfveren permalink
    22 november 2007 18:16

    Goede vraag Rachel.Het lijkt taal te zijn die als normaal wordt ervaren. Ik woon vlakbij een school, het taalgebruik..tjonge..
    En ja en er is wel onrecht in Arabische landen, als het om vrouwenrechten gaat door absurde interpretaties van de Koran, goed dat je er aandacht aan besteedt!

  19. An van den burg permalink
    22 november 2007 18:25

    @ Zouden het ook niet allemaal al hoertjes zijn??
    Als ik een dochter had, zou ik liever willen dat ze bedekt over straat ging, dan aan haar blote kont.

  20. Erna permalink
    22 november 2007 19:35

    Vooral dat rompertje is écht té ERG!
    gatverdamme, maar ik snap die ouders ook niet, die hun kinderen kleden als ware het Britney Spears…
    Een kind is een kind en geen statement.

  21. Thera permalink
    22 november 2007 20:12

    Met instemming aanbevolen.
    Toch vind ik het verhaal over de zweepslagen en de steniging nog net iets schokkender.
    Onze samenleving (niet alleen de jongeren, zij krijgen immers geen ander voorbeeld) is behoorlijk gedegenereerd qua beschaving en ik hoop dat Annet gelijk heeft, en dat het een doorgeslagen tendens is.
    Dat rompertje zouden ze moeten verbieden. Gisteren prijkte op deze plaats een bijdrage over pedofilie…..

  22. Luke permalink
    22 november 2007 20:22

    Kijk en luister naar de gangsterrap, 50ct enzv.
    Het is cool, dus doe je mee.
    Dan wordt het gewoon.
    Ook mannen worden dingen toegeroepen zoals homo.
    Daarmee keur ik het niet goed, absoluut niet.Reactie is geredigeerd

  23. Blauw Oog permalink
    22 november 2007 20:24

    @Rachel: "Op basis van jouw conclusie, is ‘je moeder is een hoer’ geen grotere belediging dan ‘je bent een lul de behanger’. Zo denkt niet iedereen erover."
    Daar heb je gelijk in: ‘je moeder is een hoer’ is inderdaad grover dan ‘lul de behanger’, en ook grover dan ‘trut’, for that matter. Maar het kan goed zijn dat ‘je moeder is een hoer’ over 30 jaar is uitgesleten tot het lagere beledigingsniveau dat anno nu trut heeft. En dat er over 30 jaar weer iets verzonnen wordt (niet noodzakelijk door mannen over vrouwen!) dat een hernieuwde grofheid in zich herbergt.
    Dat is één. Ten tweede is er de stelling dat mannen bewust scheldwoorden uitvinden om vrouwen te kleineren. In het geval van ‘hoer’ wel natuurlijk, maar daar staat wel tegenover dat vrouwen ook zo hun best doen om hard terug te schelden of te beledigen. Waarbij vrouwen, zo is mijn heilige overtuiging, nogal eens wat subtieler te werk gaan dan het brallerige mannendom.
    In de slachtofferrol kruipen omdat die brute mannen zo vrouwonvriendelijk doen, lijkt me dan ook een beetje misplaatst.

  24. Sander de Vaan permalink
    22 november 2007 23:26

    Goed dat je dit onder de @@nd@cht brengt.

  25. rachel schrijft permalink
    22 november 2007 23:38

    Hoi Blauwoog, in de slachtofferrol kruipen doe ik zeker niet, zelfs al denk ik dat in sommige gevallen gebruik van het woord ‘hoer’ is gericht op vernedering van vrouwen. Evenmin vind ik dat alle mannen vrouwonvriendelijk doen, ik ben zelfs aardig tevreden over mijn eigen exemplaar ;-).
    Wel vind ik het meer dan vreemd dat er een klimaat is waarin – in onze cultuur – vrouwen of meisjes zich afficheren als ‘sletje’, waarin ‘hoer’een normale reactie is of waarin pornstar rompertjes verkocht worden. En tegelijkertijd worden elders op deze fraaie planeet vrouwen mishandeld, gestraft, gestenigd omdat ze verkracht zijn. Totaal onbegrijpelijk.

  26. Pas&Ivy permalink
    23 november 2007 19:08

    @Rachel: Stupide puberale normvervaging. Ze weten volgens mij niet eens wat ze voor schandalige beledigende onzin uitkramen. Althans, dat hoop ik.
    Heel goede bijdrage. Bedankt Rachel!
    (Pas)

  27. Gala permalink
    24 november 2007 16:21

    ik vind dat het niet kan, ook al is de bedoeling wellicht anders dan 10 jaar geleden, taalgebruikers bepalen de veranderingen in de taal, deze verandering in betekenis weiger ik.
    goed geschreven trouwens

  28. bert permalink
    24 november 2007 18:08

    Stevige bijdrage …
    Maar ik merk dat ook het taalgebruik bij jongeren van het vrouwelijk geslacht niet malser is geworden, zo gebruikt mijn collegaatje bijna tienmaal daags het woordje ‘jannet’ (Antwerps scheldwoord voor homo) naar mannen toe (meestal richting dokwerkers bij ons …), waar ik dan telkens gespeeld boos om kijk (ik heb daar, als homo, niet eens een ongemakkleijk gevoel bij …).
    Maar het gekste wat ik een keer meemaakte op een bus, was dat een jonge Noord Afrikaanse man ‘hoer’ riep naar een netjes opgemaakte jongedame van eveneens Noord Afrikaanse origine. Zei antwoordde meteen met het scheldwoord ‘Makkak’. Waarna de buschauffeur, ook van Noord Afrikaanse origine, de bus stopte en haar verzocht af te stappen, omdat ze een racistisch scheldwoord gebruikte. Het woordje ‘hoer’ vond hij niet beledigend …
    In elk geval een bijdrage om bij na te denken.

  29. staco permalink
    24 november 2007 18:49

    Goed dat je dit zo benoemt!

  30. Eline permalink
    27 november 2007 11:22

    Klinkt misschien ouderwets om over opvoeding te beginnen…
    Ik geef je groot gelijk.

  31. Patricia Van Lubeck permalink
    4 juli 2008 08:20

    Beetje late reactie. Ik werd net nog op straat vriendelijk aangesproken door een dertigster met baby. Achterop haar broek staat over de hele breedte in roze letters ‘TOTAL BITCH’ gedrukt …
    Ik vroeg me al stilletjes af of dat soms weer een nieuw merk was, ofzo. Maar het zal wel gewoon leuk zijn :/

  32. Mephisto permalink
    24 september 2008 23:36

    Veel mee-eens-klanken hier. Maar is de sexuele revolutie, waarin sex een onderwerp is geworden als eten en werken, hiervan niet de oorzaak?
    Neuken doe je met minstens 2. En als man zijnde vind ik het fantastisch om de controle te hebben over het lichaam van een vrouw. Evenals zij het fantastisch kan vinden om mijn lichaam onder controle te hebben.
    Dat zich die vrijheid, welke niet bestónd, 50 jaar geleden, uit in de kleinkindgeneratie, zijn dit soort uitwassen mijns inziens het gevolg. Of ik moet goed gek zijn. Vandaag stond er nog in de krant dat de Chileense pubers zich helemaal te buiten gaan aan sex en ‘festen’. Na 30 jaar repressie, slaan zij helemaal los. En dan is sex één van de meest plezante dingen om te ervaren.
    De absolute kick die sex biedt, is enkel als substituut terug te vinden in de vele varianten van drugs die er op de markt zijn. Dat zegt veel over de kracht van voortplanting -en wellicht ook wel veel over de leegheid van onze culturele ‘normen en waarden’…

  33. Mylène permalink
    2 mei 2009 16:09

    wtf??????? zo zo
    Tja, er zijn wel meer woorden te noemen waarvan de betekenis vervaagd.
    En er ook zijn meer beroepen een scheldwoord geworden, maakt men zich daar ook druk over? Er zijn trotse vrouwen die hun eigen levensonderhoud verdienen op hun eigen manier, hoe iemand anders daar tegen aan kijkt gaat ook over die ander. En nog even terugkomend op putjesscheppers, zij worden ook onterecht ondergewaardeerd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: